Bedre byutvikling gjennom samarbeid – god dialog bygger framtidens Havnekvartal

Med reguleringsplanen på plass går Havnekvartalet inn i en ny fase. Prosjektledelsen beskriver prosessen fram mot vedtaket som preget av åpen dialog, konstruktive innspill og et felles ønske om å finne gode løsninger for byen.

Gode løsninger skapt i fellesskap

Gjennom hele prosessen har målet vært å utvikle en plan som balanserer prosjektets ambisjoner med hensynet til byen, innbyggerne og de faglige vurderingene som er gjort underveis. Prosjektet har gjennom planprosessen blitt vurdert og diskutert av en rekke fagmyndigheter. Det har ført til justeringer og avklaringer underveis, og bidratt til å styrke planen.

Prosjektleder Åge Alexandersen ønsker å løfte fram samarbeidet med Hammerfest kommune og Statsforvalteren, som gjennom dialog og faglige innspill har bidratt til å styrke planen til det bedre underveis.

– Selv om det har vært til tider krevende spørsmål å avklare, har vi opplevd en åpen dialog og en genuin vilje til å finne gode løsninger hos både statsforvalteren og Hammerfest kommune, skryter Åge.

Offentlige myndigheter blir ofte omtalt når de stopper eller forsinker prosjekter, men Havnekvatalet vil heller å løfte fram den viktige rollen de har hatt i å finne fram til en god løsning. Prosjektlederen forteller at reguleringsplanen som nå er vedtatt er et resultat av mange gode innspill og grundige vurderinger

– Det er lett å tenke på planprosesser som konflikter og motsetninger, men vår opplevelse er at samarbeidet mellom fagmiljøene har bidratt til å gjøre prosjektet bedre. Dette tar vi med oss i det videre arbeidet med arkitektkonkurransen som vi nå skal utlyse, sier Åge.

Neste steg: Utforming og innhold

Havnekvartalet skal nå videre i neste fase som er utforming av området. Også her ønsker prosjektlederen til dialog og involvering.

– Dialogen som har preget reguleringsprosessen er også noe vi ønsker å ta med oss inn i neste fase. Når arkitektkonkurransen starter, vil vi ha med både fagmiljøer og lokale stemmer i utviklingen av Havnekvartalet, sier Åge.

Arbeidet med å utforme kriterier og finne jury til arkitektkonkurransen er allerede i gang. Konkurransen vil bli neste store milepæl i prosjektet, og skal gi de første konkrete svarene på hvordan framtidens Havnekvartal kan komme til å se ut.

– Reguleringsplanen har gitt oss rammene. Nå skal vi sammen begynne å fylle dem med innhold. Arkitektkonkurransen blir første mulighet til å se hvordan framtidens Havnekvartal kan ta form, avslutter Åge.

Read more articles

Viktig milepæl for Havnekvartalet: reguleringsplan for sentrumskaiene vedtatt

Kommunestyret har vedtatt reguleringsplanen for sentrumskaiene i Hammerfest. Vedtaket gir prosjektet de nødvendige rammene for å gå videre til neste fase og markerer en viktig milepæl i utviklingen av Havnekvartalet. Fra planlegging til konkretisering Planprosessen har vært grundig, og innsigelser fra Statsforvalteren er tidligere behandlet og innarbeidet i planen. Med

Read more